Op haar website bericht de consumentenbond dat er door de consumentenbond en 13 andere partijen een “Convenant Sponsoring” totstandgekomen is. Dit is een goede stap in de strijd tegen kindermarketing Eén van deze 13 partijen is de staatssecretaris van Onderwijs, mevrouw Sharon Dijksma.

Conventant Sponsoring

In het convenant dat op 19 februari is vastgesteld, is vastgelegd dat er op scholen minder reclame voor ongezonde producten mag worden gemaakt. Eerder waren er al afspraken gemaakt over sponsoring op de scholen. Dit convenant is een aanscherping van de eerdere afspraken.

In het convenant is vastgelegd dat er meer betrokkenheid van ouders, leraren en leerlingen komt. Verder is afgesproken dat een gezonde levensstijl van leerlingen centraal moet staan bij nieuwe sponsorcontracten. Het convenant moet zodoende bijdragen aan de strijd tegen overgewicht onder kinderen.

Een stap in de goede richting

Het nieuwe convenant is zeker een stap in de goede richting. Als het aan de Consumentenbond ligt, komt er nog een vervolgstap, namelijk een verbod op reclame voor ongezonde producten die gericht is op kinderen tot 12 jaar, zo meldt zij op haar website.

Reclame gericht op kinderen is in grote mate aanwezig in onze huidige maatschappij. Prulletjes die de kinderen krijgen bij een zakje chips of snoepjes, snoep verpakt in papiertjes met daarop bekende televisiefiguren etcetera. Je kind kan er bijna niet omheen. Menig ouder heeft in de winkel wel eens een meningsverschil over de aanschaf van “kinderproducten”.

De strijd tegen kindermarketing

Reclame maken voor kinderen is een vak apart: kindermarketing. En het is lucratief bovendien. In Nederland hebben kinderen tot 12 jaar gezamenlijk zo’n 200 miljoen euro aan direct besteedbaar budget (bron: http://www.basis-online.nl/index.cfm/1,118,424,0,html/Kindermarketing-een-vak-apart). Een interessante afzetmarkt voor producten dus.

Hopelijk kan het nieuwe convenant sponsoring een positieve bijdrage leveren aan het terugdringen van reclame gericht op kinderen.

Bronnen:
Consumentenbond
bron: http://www.basis-online.nl/index.cfm/1,118,424,0,html/Kindermarketing-een-vak-apart

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over wat je mogelijk nog meer interesseert

Gerelateerde artikelen

Gillen / stem ontdekken

Miriam 10-01-2008 11:02 Onze jongste gilt erg vaak. Heel schattig natuurlijk als je het voor het eerst ziet, want ze is er supervrolijk onder, maar het begint nogal pijnlijk aan de oren te worden. Het vervelende is dat ze er samen met de oudste van bijna 2 een spelletje van maakt wie het hardst kan […]

Mijn kleindochter Rosa

Mijn kleindochter Rosa Sinds kort ben ik oma van een schattig klein meisje en ze heet Rosa. Rosa is een pop en onze oudste van 5 jaar is haar mama. Ik word geacht overal geloofwaardig aan mee te spelen dus ik gedraag me als een echte oppas-oma. Vorige week waren mijn dametjes buiten aan het […]

Dagindeling: baby 8 en 9 maanden

Dagindeling: baby 8 en 9 maanden Het voedingsschema voor baby’s van 8 en 9 maanden oud is hetzelfde als bij 7 maanden. Wel zal je baby overdag steeds wat minder gaan slapen. Een voorbeeld van een dagindeling die je aan kan houden, is de volgende: 7:00 Opstaan en bordje of fles met groeipap of normale […]

Gelukkige kinderen met themaweek peuters: dagindeling

Themaweek peuters: Dagindeling

Peuters hebben behoefte aan structuur. Met behulp van onze dagindeling voor peuters kun je eenvoudig structuur aanbrengen in jullie dag. Vul dit aan met onze themaweken boordevol leuke en leerzame activiteiten voor je peuter.

De kostbare waarde van intrinsieke motivatie

We leven in een hectische tijd. Ouders rennen heen en weer tussen crèche, school, sportclubs en muziekschool en tussendoor proberen ze zo goed mogelijk hun werk te doen. En dit alles omdat je je kind wilt stimuleren om “eruit te halen wat erin zit”. Menig ouders vertelt zijn kind regelmatig dat hij later alles kan […]