We leven in een hectische tijd. Ouders rennen heen en weer tussen crèche, school, sportclubs en muziekschool en tussendoor proberen ze zo goed mogelijk hun werk te doen. En dit alles omdat je je kind wilt stimuleren om “eruit te halen wat erin zit”. Menig ouders vertelt zijn kind regelmatig dat hij later alles kan worden wat hij wil, als hij maar zijn best doet. Dit klinkt als een prima advies, maar toch kan het je kind onbedoeld een vreselijke druk opleggen om te presteren.

Kinderen doen er alles aan om ons als ouders te behagen. Ook al bieden ze af en toe weerstand, toch vinden ze het belangrijk om ons blij te maken. Dus ook al vinden ze de wekelijkse muzieklessen afschuwelijk, toch zullen ze hun best doen om het ons naar de zin te maken.

Zou het niet beter zijn om je kind aan te moedigen om te doen wat hij zelf wil? Ook al is dat iets wat hem aan komt waaien, waar hij geen moeite voor hoeft te doen en wat hem later niets oplevert? En wat een ander er ook van vindt? Als je dat adviseert, stimuleer je de intrinsieke motivatie van je kind. Volg je passie, is dan je nieuwe boodschap!

Stimuleer de intrinsieke motivatie van je kind

  • Moedig je kind aan in alles dat het zelf kiest om te doen. Ook al zie jij het niet zitten. Probeer niet stiekem te wensen dat je kind een andere hobby kiest en biedt het ook niet aan.
  • Moedig je kind al heel jong (als baby!) aan om zelf het spel te leiden en volg het daarin.
  • Minimaliseer het aantal geplande activiteiten en maximaliseer de tijd om het kind tot zichzelf te laten komen. De beste ideeën komen voort uit verveling. Laat het kind lekker rustig spelen en dagdromen.
  • Wacht tot het moment dat je kind zelf aangeeft heel graag een bepaalde les/sport te volgen.
  • Prijs je kind om zijn inzet en niet om het resultaat. Het kind mag trots zijn dat het iets heeft bereikt door zo goed zijn best te doen.
  • Beloon goede resultaten niet met geld of cadeaus. De beste beloning voor je kind het is goede gevoel dat het zelf overhoudt aan het bereikte resultaat.
  • Twijfelt je kind aan het eigen kunnen, moedig je kind dan aan om door te zetten en te doen waar het van houdt.

Als je kind weet dat het geen hoge cijfers en grote prijzen hoeft te halen om jouw liefde te verdienen, zal het een stuk gelukkiger door het leven gaan. En dat is naar mijn idee de kostbare waarde van intrinsieke motivatie

Deel:

Facebook
Twitter
Pinterest

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over wat je mogelijk nog meer interesseert

Gerelateerde artikelen

Menstruatieklachten – 1

kôlleke 12-09-2008 11:09 Ik ben benieuwd hoe jullie met de menstruatieklachten van jullie dochters (zijn) om(ge)gaan. Wat voor pijnstillers ze gebruiken en of ze door de klachten eerder aan de pil zijn gegaan. Onze oudste (14 jaar oud en sinds haar 12e verjaardag (!) ongesteld) heeft er soms heel veel last van. Ze is een […]

In Den Haag daar woont een graaf

In Den Haag daar woont een graaf In Den Haag daar woont een graaf En zijn zoon heet Jantje. Als je vraagt: Waar woont je pa? Dan wijst hij met zijn handje. Met zijn vingertje en zijn duim, Op zijn hoed draagt hij een pluim, Aan zijn arm een mandje. Dag, mijn lieve Jantje!

Courgette-kaas tortilla

Courgette-kaas tortilla Benodigdheden: 1 courgette (ca 250 gram), in plakjes van ca. 1 mm dik 275 gram voorgekookte aardappelschijfjes 100 gram geraspte kaas 5 eieren 2 eetlepels vloeibare bakboter 1 eetlepel crème fraiche of slankroom Bereiding: Klop de eieren los met de crème fraiche of slankroom. Meng in een grote kom aardappel- en courgetteschijfjes en […]

Er zat een klein zigeunermeisje

Er zat een klein zigeunermeisje Er zat een klein zigeunermeisje Huilend op een steentje Huilend, huilend, helemaal alleen Sta op, meisje lief en droog je traantjes af En kies een kindje uit de kring Die met jou dansen mag La la la la la la la la la la la la

Planning huiswerk op middelbare school

Als je kind naar de middelbare school gaat, kom je er wellicht achter dat planning van het huiswerk niet altijd meevalt. Veel kinderen hebben veel moeite met huiswerk plannen en missen overzicht. Vaak hanteren ze de strategie van het “maken voor morgen” waarbij ze in Magister of Som2day 1dag vooruit kijken en het huiswerk voor […]