De Amerikaanse nieuwszender msnbc meldt dat uit onderzoek is gebleken dat kinderen meer eten naarmate het voedsel een interessantere naam heeft. Het volledige artikel vind je hier .
Het onderzoek is uitgevoerd onder 186 kleuters. De ene dag kregen de kinderen “gewone” worteltjes te eten en de volgende dag dezelfde worteltjes, maar er werd bij verteld dat het “x-ray vision” worteltjes waren. Op de tweede dag aten de kleuters twee keer zoveel! En het effect is blijvend gebleken, want ook na het onderzoek bleef de hoeveelheid worteltjes die de kinderen aten hoger dan voorheen.
Dit betekent dus dat wij als ouders de eetlust van de kinderen kunnen verhogen met behulp van wat creativiteit. Superboontjes, extra-superkracht-wortelen, machtige mannen-broccoli….
Uiteraard hebben we dit zelf ook even getest. Proefpersoon was een peuter van bijna 2,5 jaar. Hij kreeg gekookte aardappelen met jus, vlees en superbonen op zijn bordje. De superbonen zijn met veel enthousiasme opgeschept, maar helaas was de teleurstelling op het gezichtje van peuterlief af te lezen toen bleek dat de superbonen toch echt gewone sperziebonen bleken. Conclusie: test mislukt!