Foutief gespeld versus dyslectie
Laatste Bericht 08-27-2013 11:15 door erica. 9 Reacties.
Printer Vriendelijk
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Sorteer Berichten:
VorigVorig VolgendeVolgende
U bent niet gemachtigd om te reageren.
AuteurBerichten
kristel
New Member
New Member
Posts:


--
09-09-2011 8:05
    Mijn dochter van 8 zit in groep 7, ze is heel slim en heeft twee klassen overgeslagen maar dat houdt ook in dat ze de lessen van groep 4 en groep 6 heeft overgeslagen.

    Nu had ze dus een topotest, en daar had ze een 9,5 voor. Supergoed, maar die halve min had ze omdat ze Den Bosch niet goed had gespeld, dat had ze met 's-Hertogenbosch helemaal verward qua hoofdletters, dus "den" ipv "Den" 

    Ik vind het vooral oneerlijk omdat ze groep 6 heeft overgeslagen en dat soort Hoofdlettergeschrijf dus ook niet heeft geleerd. Maar op de een of andere manier zien de leerkrachten dat niet in, dat een klas overslaan, dus ook bepaalde leermomenten overlaan is. Ze kijken alleen naar spellen en rekenen en zien de andere leermomenten niet.

    Nu heeft een jongetje uit klas wel een 10 gehaald, maar die had ook veel spelfouten in zijn werk, maar die heeft dyslectie en dan wordt er niet op beoordeelt op spelfouten.

    Ik heb de juf daar al op aangesproken, maar dat is pedagogisch beleid. En dat ik aangeef dat mijn meisje pas 8 is, tussen 10 en 11 jarige doet er niet zoveel toe, ze moet gelijke resultaten geven. Ze gaat overigens ook 1 dag per week naar een speciale klas voor hoogbegaafde kinderen.

     Het gaat me zo aan het hart dat een 8 jarige zich moet meten aan een 10/11 jarige, en hoe leg ik nou uit dat een 11 jarige met dyslectie wel fout mag spellen en zij niet....

    Met school kom ik er niet uit, maar een alternatief kan ik niet bedenken.
    Miriam
    Veteran Member
    Veteran Member
    Posts:3535


    --
    09-10-2011 9:37
    Welkom terug, Kristel! 2 Versnellingen, jullie hebben dus al veel meegemaakt. Onze zoon is afgelopen jaar ook versneld en zit nu met 4 jaar in groep 3. Tot nu toe hebben we nog geen seconde spijt gehad en de school staat er gelukkig 100% achter.

    Balen dat je zo afhankelijk bent van de leerkracht. Wij hebben nu een top-juf getroffen, maar zo te lezen hebben jullie het meer sceptische type te pakken. Het is inderdaad niet eerlijk. Ik zou de juf aanspreken op het feit dat ze de hiaten op gebied van spelling moet wegwerken en er verder niet te lang over doorgaan. Je wint het toch niet en een 9,5 is nog steeds een prachtig cijfer ;-) 
    Louise
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-11-2011 2:34
    Ik snap dit niet helemaal? School kan toch niet een kind gewoon doorschuiven naar een volgende groep, maar vervolgens vergeten dat ze wel de dingen moeten leren die je nou eenmaal moet leren?! Je kunt toch niet zomaar een groep hoger gaan werken, dan moeten lesprogramma's toch deels individueel aangepast worden?!
    Maakt je dochter er trouwens een probleem van dat ze geen 10 heeft, ik vind het een beetje "eng" dat ze zich op die manier met anderen vergelijkt? Ze zal toch ontdekken dat ieder op z'n eigen niveau mag presteren en dat een goede topotest van iemand met dyslexie iets anders is dan een goede topotest van haarzelf zonder die handicap.
    Margreeth
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-11-2011 4:01
    hm lastig. Ik denk dat je niet moeilijk moet doen over die halve punt in het cijfer, en hopelijk doet je kind dat ook niet (perfectionist?) Ik denk persoonlijk dit dit een foutje is wat ieder kind zou kunnen maken, niet afhankelijk van leeftijd of klas etc. Er zullen er wel meer zijn in de klas die het fout hadden?
    Je zou kunnen vragen om lesjes "hoofdletters leren" omdat ze dat ws. nog niet beheerst. Dan heb je dit punt snel opgelost. Zelf zou ik denk ik niet willen dat er een speciale behandeling voor haar zou gelden (ze is al speciaal door haar jonge leeftijd, speciale klasje etc. snap je).
    Miriam
    Veteran Member
    Veteran Member
    Posts:3535


    --
    09-11-2011 8:11
    Dat zou de juf (uit zichzelf) moeten testen. Als ze op dit gebied hiaten heeft, moet de juf die wegwerken. En als de juf de hiaten niet wil zien, zou ik het hogerop zoeken bij de ib-er.

    Sommige mensen, helaas ook wel eens leerkrachten, denken dat hb-ers alles zo wel snappen en geen instructie nodig hebben. Maar hb is niet hetzelfde als helderziend ;-)
    kristel
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-11-2011 8:14
    Je kunt het een hoogbegaafd kind niet kwalijk nemen dat ze een perfectionist is en faalangst heeft, dat is inherent aan hoogbegaafdheid. Ook wij zien het liever anders, maar het is nou eenmaal niet anders. Wij willen ook geen speciale behandeling voor haar, maar hoe leg je je kind nou uit dat een ander kind wel een speciale behandeling krijgt???? En dus wel een 10 scoort.

    Natuurlijk is een 9,5 prachtig, maar een halve minpunt op een schrijffout, is voor haar wel een groot drama. Dat ik vertel dat Mama heel vaak scrhijffouten maak troost haar niet :-)

     

    Geweldig Miriam! die vergelijking met HB en helderziendheid. Die ga ik gebruiken in mijn gesprek met de juf as dinsdag!



     

    Edited by - kristel on 11-9-2011
    Miriam
    Veteran Member
    Veteran Member
    Posts:3535


    --
    09-11-2011 8:42
    Haha, ik heb me flink verdiept in het onderwerp dus ik kan nog meer van dat soort handige zinnetjes opdiepen ;-)

    Je schrijft over het perfectionisme en de faalangst. Ben je al bekend met Carol Dweck? Ik kan je een linkje geven met info die ik zelf heel verhelderend vond voor de omgang met onze dochter.
    Margreeth
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    09-11-2011 9:42
    Zou de juf idd zelf moeten zien, maar als dat niet zo is, kan je het natuurlijk gewoon even aankaarten zodat het toch nog gebeurt.

    Ik denk dat je dochter ook met die "oneerlijkheid" zal moeten omgaan, maar dat geldt voor alle kinderen! Ik denk dat je haar niet helpt door een 10 te regelen bij de juf.

    Overigens, perfectionisme en faalangst komt niet alleen bij hoogbegaafde kinderen voor.

    Edited by - Margreeth on 11-9-2011
    Miriam
    Veteran Member
    Veteran Member
    Posts:3535


    --
    09-12-2011 7:34
    Nee, dat is waar. En hoogbegaafdheid is ook niet vervelend of ellendig. Het kan zelfs heel erg leuk zijn, mits tijdig ontdekt en op de juiste manier begeleid. Maar het is wel zo dat hoogbegaafde/erg intelligente meisjes extra gevoelig zijn voor perfectionisme en faalangst. Ze groeien op in de wetenschap dat alles ze aan komt waaien. Ze hoeven nooit ergens moeite voor te doen. Er komt een moment dat het moeilijk wordt en op dat moment zijn ze doodsbenauwd dat ze een fout maken. Je valt immers harder van een grote hoogte. 

    Eigenlijk denk ik dat het wel goed is voor haar dat je dochter nu een "fout" heeft gemaakt. Het is een mooie gelegenheid om de aandacht te vestigen op het feit dat je van fouten kunt leren. Kun je meteen Dweck gaan toepassen ;-))
    erica
    New Member
    New Member
    Posts:


    --
    08-27-2013 11:15
    Heb je voor mij ook dat linkje ??

    citaat:
    Miriam wrote:
    Haha, ik heb me flink verdiept in het onderwerp dus ik kan nog meer van dat soort handige zinnetjes opdiepen ;-)

    Je schrijft over het perfectionisme en de faalangst. Ben je al bekend met Carol Dweck? Ik kan je een linkje geven met info die ik zelf heel verhelderend vond voor de omgang met onze dochter.

    U bent niet gemachtigd om te reageren.