Louise
New Member Posts:
| 11-23-2008 6:34 | | Klopt helemaal Margreeth, maar als ze niks extra's op school bieden, alleen vooruit werken, dan blijf je volgens mij tegen het probleem aanlopen. Je kunt niet onbeperkt vooruit werken, dat is toch een keer op.... Het gymnasium biedt inderdaad extra uitdaging, zo is er hier met 4 middelbare scholen keuze uit gymn., vwo+ (met Spaans en nog iets, weet ik niet), Masterclass, tweetalig vwo en vwo met topklas kunst of sport of ict of science. Maar zulke extra's zouden basisscholen ook moeten bieden. De openbare scholen hier zijn daarmee begonnen, alle "goede" leerlingen gaan een keer (of twee keer, weet ik niet) per week naar één van de scholen uit hun kring om extra dingen te doen. Maar ook de groepsleerkracht moet daar open voor staan. Voor kinderen die moeizaam leren is van alles, voor de snellen moet dat nog groeien volgens mij. | | | |
|
Margreeth
New Member Posts:
| 11-24-2008 8:28 | | Klopt inderdaad. Voor de kinderen die onder het gemiddelde scoren gebeurt er wel heel veel. Zo'n groepje 1 x per week voor extra verbreding is hier gelukkig ook pas gestart. Daar doet mijn jongste aan mee. Mijn middelste kon ook al lezen voordat ze naar groep 3 ging (alle 3 mijn kids trouwens) en was altijd al bijzonder bijdehant. Kreeg destijds op geen enkele manier extra uitdaging, ondanks mijn herhaalde dringende verzoeken . Ze is een erg onzeker typje die niet op wil vallen in de groep, ze zit nu gewoon op het gemiddelde volgens mij. Jammer want ze zou veel meer kunnen denk ik. Misschien komt het er later nog uit. | | | |
|
Marion60
New Member Posts:
| 11-24-2008 4:18 | | Daar ben ik van overtuigd Margreeth, als het er in zit komt het er echt wel uit.
Klas overslaan is altijd moeilijk. Ik denk alleen wel dat je eigenlijk weinig anders kunt omdat ze nu al veel groep 3 werkjes doet en zich dan inderdaad ,als ze pas na de zomer naar groep 3 gaat, zich helemaal suf gaat zitten vervelen. Hier ook genoeg uitdagingen op het moment dat ze naar de middelbare school gaan maar op de basisschool ook niet. Sinds dit jaar hebben we nu ook een middelbare school voor hoogbegaafden hier in de buurt. Naar mijn idee zouden de basisscholen zich inderdaad eens moeten verbreden. Het blijft toch altijd het beste om je op je eigen niveau te kunnen ontwikkelen tussen leeftijdsgenootjes. Soms krijgen kinderen die een klas overgeslagen hebben het moeilijk op de middelbare school en valt het jaar leeftijdsverschil ineens enorm op.
Succes met het nemen van deze moeilijke beslissing.
grtz
Marion
| | | |
|
Peter P
New Member Posts:
| 11-25-2008 7:38 | | Ik weet niet wat wijsheid is... M2 is van december, en mocht een jaar te vroeg naar groep 3. Wij kozen ervoor dat niet te doen, en daardoor (?) heeft ze op de basisschool nooit hoeven werken, waardoor het gym zwaar tegenviel... En nog heeft ze moeite om te werken, ze zit inmiddels in de vijfde (een jaar verloren). | | | |
|
Marion60
New Member Posts:
| 11-25-2008 8:21 | | Inderdaad de vraag of het daardoor komt Pepo. Mijn 2 in oktober geboren kinderen hebben dus 3 jaar gekleuterd en het het makkelijkst gehad op de middelbare school. De zoon van eind juni was erg speels en is uiteindelijk een jaar blijven zitten op de middelbare school. Alle 3 vwo/gym gedaan dus hetzelfde niveau.
Twee kinderen van kennissen hebben allebei een jaar overgeslagen op de basisschool en zijn zowel een keer blijven zitten en nog eens gezakt voor het eindexamen.
Wat is wijsheid? Je kan niet in de toekomst kijken en dat maakt het zo moeilijk. Je weet niet hoe jouw kind zich gaat ontwikkelen. Misschien blijft het graag leren maar misschien vindt het andere dingen veel leuker. Toen mijn oudste het uitgaan ontdekte werd school ineens een stuk minder leuk. Dat merkte je ook aan zijn cijfers. Terwijl zijn broer pas na de 3e klas middelbare school er ineens de lol van in zag en je zijn cijfers met sprongen vooruit zag gaan.
Op dit soort momenten zou je even in de kristallen bol moeten kunnen kijken.
grtz
Marion | | | |
|
Sje Posts:75548
| 12-29-2008 8:53 | | Kristel, heb je inmiddels een beslissing kunnen nemen? | | | |
|
kristel
New Member Posts:
| 01-15-2009 7:25 | | Ze hebben haar een AVI leestest afgenomen, ze leest nu AVI 4, ze mag 3 keer per week in groep 4 meelezen.
Qua rekenen etc laten we het nog even zoals het is. Ze krijgt in haar eigen groep 2 wel extra Loco/logica en reken oefeningen.
Ze zijn dus wel bezig met haar leerontwikkeling, maar blijft nog wel bij haar leeftijdsgenootjes in de klas. Na de zomervakantie (als ze naar groep 3 gaat) zal de remedial teacher haar meer testen afnemen en dan zien we wel verder. Maar mijn meiske is nu tevreden en gelukkig in haar groep, en dat is mij het meeste waard. | | | |
|
Sje Posts:75548
| 01-15-2009 8:52 | | Nou prima toch op deze manier dan? Geluk van je kind gaat altijd voor! Hou ons op de hoogte he?! | | | |
|
Sje Posts:75548
| 03-18-2009 8:27 | | Onze GKD heeft vandaag haar 2e rapportje gekregen. En we zijn helemaal trots op haar! Alles RV en G. De 2 V's van vorige keer zijn RV's geworden!
Opmerkingen waren dat haar werktempo/concentratie/produktiviteit afhankelijk zijn van de kindjes waarmee ze aan 1 tafel zit te werken omdat ze nogal een gezellige kwebbeltante is, maar blijkbaar lijdt haar werk daar niet onder als ik al die G's zo op een rijtje zag staan in dat hoofdstukje.
En ze is nogal een regelneef en doet erg haar best om andere kindjes te overtuigen van wat zij in gedachten heeft. De term vlotte tante wordt daar ook door de juffen genoemd. Haha!
Bazig is ze blijkbaar niet anders had dat er wel gestaan, ze moet natuurlijk wel leren dat ze niet altijd de leiding kan hebben maar ik heb tig keer liever dat dat vlotte-tante-stukje in haar rapportje staat dan dat ze als softie neergezet wordt. Want dat is een van mijn ergste nachtmerries geweest in de periode voordat ze naar school ging. Niet dat ik dat van haar verwacht had dat het een softie zou zijn, maar mijn eigen voorgeschiedenis kwam weer in beeld tegen de tijd dat de basisschool voor de GKD dichterbij kwam. | | | |
|
Marion60
New Member Posts:
| 03-18-2009 8:31 | | Leuk Sje, wees er maar trots op! Lekker hoor een vlotte tante, die komt er wel.
grtz
Marion | | | |
|
Sje Posts:75548
| 03-18-2009 8:35 | | Ja, precies, heeft ze later alleen maar profijt van dat ze een vlotte tante is!
Ik ben pas op latere leeftijd een vlotte tante geworden en daar heb ik heel hard aan moeten werken voordat ik zover was met mijn zelfvertrouwen, dus ik ben al lang blij dat het die kleine meid van nature goed lijkt te lukken. | | | |
|
Anja1966
New Member Posts:
| 03-18-2009 8:58 | |
citaat: Sje wrote: Ik ben pas op latere leeftijd een vlotte tante geworden en daar heb ik heel hard aan moeten werken voordat ik zover was met mijn zelfvertrouwen, dus ik ben al lang blij dat het die kleine meid van nature goed lijkt te lukken.
Idem dito met een sterretje!! Hier van hetzelfde laken een pak, dus!
Fijn dat ze het zo goed doet, Sje!! Genieten!
Groetjes, Anja
| | | |
|
karin185
New Member Posts:
| 03-18-2009 8:59 | | Fijn zo'n goed rapport. | | | |
|
Miriam
Veteran Member Posts:3535
| 03-18-2009 9:11 | | Heerlijk zo´n goed rapport, Sje. Dan zit ze dus lekker in haar vel! En als vlotte tante komt ze er later vast wel. | | | |
|
Sje Posts:75548
| 03-18-2009 9:26 | | We hebben het rapport ook uitgebreid samen met haar doorgenomen. Dus genoemd waar ze op beoordeeld is en wat dan de uiteindelijke beoordeling per item is. Natuurlijk in begrijpelijke taal want "auditieve waarneming" dat komt niet aan in 5-jarige hersentjes.
Zo heeft ze dus ook letterlijk gehoord waarom het zo'n goed rapport is, in plaats van dat ze ons alleen maar hoort zeggen "goed rapport, we zijn trots op je". Nu heeft ze er ook beter een beeld bij waarom het een goed rapport is. | | | |
|
Peter P
New Member Posts:
| 03-19-2009 7:38 | | Leuk dat de GKD het zo goed doet op school, en mooi dat je het rapport zo uitlegt! | | | |
|
Gompy
New Member Posts:
| 03-19-2009 12:57 | | Fijn dat het zo goed gaat met de GKD, een mooie basis voor nog een heel schoolleven te gaan! | | | |
|
Marion60
New Member Posts:
| 03-23-2009 4:20 | | Ook leuk dat de juffen het een "vlotte tante"noemen. Dat klinkt ook positief. Bij mijn oudste zei een leerkracht van groep 3 eens: "hij wil overal de beste in zijn". Vond ik zelf niet zo'n verkeerde eigenschap maar het klonk zo negatief. Maar de juf van groep 4 zei "hij gunt het zichzelf niet om fouten te maken"en dat klinkt toch veel aangenamer. Soms kunnen leerkrachten zulke horken zijn.
grtz
Marion | | | |
|
Sje Posts:75548
| 03-23-2009 6:36 | | Zo stond er vorige keer op haar rapport dat ze op het schoolplein nogal kattig kon doen. Bleek bij het 10-minuten-gesprek dat het kattig in de zin van hittepetitterig was. Dat klinkt al veel minder negatief dan kattig!
Over die vlotte tante van ons gesproken, ik ontdekte gisteren dat ik op de laatste pagina van het rapport iets over het hoofd gezien heb. De uitslagen van de "citotoets". Voor kleuters is er ook een soort toets om te kunnen bekijken hoever ze zijn met allerlei ontwikkelingen.
Heeft ze voor alletwee de onderdelen een A (goed tot zeer goed). Kregen we nog even het kersje op de slagroom zeg! Ben benieuwd of we daar verder nog details over te horen krijgen morgen bij het 10-minuten-gesprek. | | | |
|
Marion60
New Member Posts:
| 03-23-2009 9:58 | | De hele schoolperiode door worden de kinderen tegenwoordig getoetst, ook al cito. A-tjes is een prima resultaat. Gefeliciteerd. Ga maar vast sparen Sje, die leert wel door tot ze een jaar of 24 is (op jouw kosten ;-) )
grtz
Marion | | | |
|